Friday, 27 May 2011

Sotong Ala Padprik

Assalamualaikum.

Malam tadi saya masak sotong ala2 padprik gitu (sopan sikit pagi2 jumaat ni). Biasa masak daging atau ayam je saya selalu masak stail padprik ni. Semalam rasa nak masak sotong padprik plak, selalu kalau sotong saya mesti masak sambal atau goreng kunyit jer. Tukar stail pulak mesti sedap (hee... perasan).

bahan2


sotong anggaran 6-8 ekor yg sedang
bawang putih 2 ulas
serai sebatang
sehiris halia dan lengkuas
beberapa helai daun limau purut
kacang panjang
bunga kobis
lobak merah
tomato
cili blend
sos tiram
sos tomato
sos cili
kicap pekat

*sotong dibersihkan dan dipotong ikut suka
*bawang putih, serai, halia dan lengkuas diketuk
*sayur dipotong ikut suka
*tomato guna separuh aje

Mari Mulakan Memasak


sotong digaul dengan garam kunyit kemudian digoreng sebentar setengah masak
ketuk bawang putih, serai, halia dan lengkuas
tumis bahan yang diketuk tadi dalam minyak lebihan menggoreng sotong tadi sampai garing



bila bahan tumisan tadi sudah garing, masukkan cili blend dan tumis lagi sampai cili  pecah minyak.
masukkan 1 sudu besar sos tiram, 1 sudu besar sos cili, 3 sudu besar sos tomato dan 2 sudu kicap pekat.
teruskan memasak sampai bahan mendidih kemudian masukkan air (kalau suka kuah banyak bubuh air banyak sikit) dan biarkan mendidih sebentar.



masukkan sayur yang sudah dipotong mengikut cara sendiri, kacau2 sebentar
masukkan pula sotong yang telah digoreng separuh masak tadi, kacau lagi.
masukkan daun limau purut yang diramas2 sikit supaya menghasilkan aroma yg sedap, kacau lagi.
akhir sekali masukkan tomato yang dipotong mengikut selera masing2, kacau2 sekejap dan bolehla tutup api.

*perasakan dengan garam kalau kurang masin. Masa bubuh sos tiram masukkan sedikit gula untuk membangkitkan rasanya. Kalau ada pes tomyam boleh bubuh sikit untuk memberi keunikan rasa masak padprik ni.


inilah dia sotong ala2 padprik kat kedai tomyam yang telah siap dimasak oleh saya. Sedap tau, cubalah sendiri.

5 comments:

HaSue said...

salam..
sama lak kita tayang menu sotong ni..meh tuko pinggan..

LIPISLADY said...

Sallam,

Lapo perut jadinya tengok sotong paprik nih.
jap nak turun bawah cari lauk sotong,
tak dapat sotpng paprik sambal sotong pun jadi.

gerhana luka said...

sambal sotong pun best gak!

Cik Ina Do do Cheng said...

sotong sedapnya masak paprik. Cik ina suka masak paprik bila balik kerja sebab dia simple dan senang nak masak.

Anonymous said...

We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
Your web site provided us with valuable info to work on.

You have performed an impressive activity and our
entire group will be grateful to you.

Also visit my website; home cellulite treatment