Wednesday, 14 September 2016

Biji Rambutan Goreng

Assalamualaikum,


Ni dia hasil gorengan biji rambutan ditabur garam. Rasa makan kacang je biji rambutan ni. Terpengaruh dengan kawan yang dok nak rasa biji rambutan goreng so bila ada banyak rambutan merajinkan la diri mengumpul biji rambutan untuk digoreng. 


Yang ni plak goreng dengan butter, boleh tahan juga la rasanya. Pasni try buat salted honey plak ya heehehe...
ok bye.

Tuesday, 13 September 2016

Assalamualaikum,

Salam Aidiladha! alhamdulillah hari ni hari kedua ibadah korban. Ada rezeki daging korban untuk masak2 bersama keluarga. Orang memberi kita merasa tak gitu, Dapat daging korban semalam hari ni baru masak itupun masak yang anak2 suka makan je, Apa lagi masak daging sambal madu la hari ni.



ok bye.
Assalamualaikum


Sunday, 15 November 2015

Assalamualaikum,
Dah bertahun lamanya tak menjenguk rumah buruk aku ni, hampir mereput dah dibuatnya. Sesungguhnya aku amat menyayangi rumahku ini heehee. walau lama kutinggalkan aku masih mengingatinya cuma masa dan kesempatan yang tak mengizinkan aku untuk melawat rumah ku ini.

Banyak perkara yang terjadi dalam hidupku sepanjang peninggalan aku. Bermula dari kisah misteri hidupku membawa aku jauh meninggalkan tempat kelahiran anak-anakku bumi Klang yang indah dan permai sehingga membawa kami kepantai timur dan kembali bertapak ke bumi kelahiranku. Kini hidupku bebas dari belenggu yang menggangu kedamaian hidupku. Cuma apa yang ada hanyalah sisa-sisa kekuatan dan ketabahan untuk aku memulakan hidup demi anak-anakyang aku sayangi. Biarlah sejarah hidupku berlalu pergi dan aku harus meneruskan kehidupan dengan penuh tabah demi kelangsungan hidup ini. Hidup ini hanyalah pinjaman dari yang maha Esa. Berusahalah seolah-olah hidup ini akan berpanjangan seribu tahun lagi dan beramallah seolah-olah akan pergi untuk selamanya. Semoga aku terus tabah dalam hidup ini. Amiin Ya Rab.

Wednesday, 18 December 2013

Misteri Hidup

Assalamualaikum,

Apa khabar semua, ingat lagi tak pada aku yang dah tenggelam lama ni. Ibarat hidup segan mati tak mau, mana nak mati lagi amalan pun belum sempurna takut jugak dengan azab akhirat. Rindu sentiasa datang untuk kembali menulis dalam blog kesayangan aku ni tapi keadaan yang tak mengizinkan. Terlalu banyak yang nak dikongsikan selama menghilang diri ni. Agak2 ada yang cari tak ya, takde la tu bukannya retis pun heee....

Selama 5 bulan ni aku sebenarnya dilanda misteri hidup yang mengganggu gugat keamanan hidup didunia ni. Tak tau la makhluk mana yang tak senang dengan kewujudan keluarga aku yang tak berapa nak kaya dan tak juga miskin. Nak kata kami ni bahagia sangat pun tak juga, apatah lagi aku tak pernah pulak menyakitkan hati orang. Seumur hidup aku aku tak pernah nak usik orang pun, tapi aku hairan kenapa ada orang yang nak ganggu hidup aku sampai begini. Mujur masih ada sisa-sisa kesabaran untuk aku meneruskan hidup walaupun dah macam zombie kampung pisang.

Sakit misteri akibat perbuatan khianat memang menyeksakan keran kita tak tau puncanya, kalau sakit yang nyata senang nak dirawat. Sakit misteri ni kalau silap percaturan boleh juga membuatkan manusia jadi terpesong akidah, itu yang paling aku takutkan. Cuma keyakinan pada Allah yang dapat membuatkan aku terus bertahan. Aku berharap manuasia berhati syaitan itu dibukakan pintu hatinya oleh Allah agar sedar akan perbuatannya. Aku akan kuatkan diri untuk terus berjuang melawan kejahatan itu, semoga aku mempunyai kekuatan diri untuk menghadapi hari-hari sukar dalam hidupku. Kalian  doakan kesembuhan aku dan keluargaku ya. Semoga Allah Membalas jasa kalian.

Monday, 1 July 2013

Meatball Sup Simple Dan Sedap

Assalamualaikum,


Teringin nak makan bakso tapi pernah beli sekali dulu terkena yang rasanya macam makan lembu sekor so trauma nak beli bakso kat luar sana tu. Teringat kakak ipar pernah masak sup meatball yang sangat sedap so semalam mintak resepi kat dia. Rupanya ringkas aje nak memasaknya semudah ABC ha.ha.ha tula ari tu takmo tengok dia masak. Sup meatball ni makan dengan bihun yang dicelur ala-ala bakso juga la memang best dapat hirup sup. Anak-anak kalau dapat menghirup sup memang la tak ingat dunia, masing-masing dua tiga kali bertambah makannya.

Resepi Sup Meatball Kak Na

3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
mayang atau tumbuk saja
air secukupnya
lada hitam serbuk
lada sulah
garam secukup rasa
kiub pati ayam
1 sudu makan cuka
meatball secukupnya
sawi bunga
telur

eksesori tambahan
bihun dicelur
daun sup,daun bawang dan bawang goreng untuk hiasan
cili kicap

tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau
masukkan air biar sampai mendidih
masukkan meatball, lada hitam dan lada sulah
masuk cuka
masak sampai meatball lembut
tutup api masukkan telur yang dipecah sebiji-sebiji
buka api semula masukkan sawi dan perasa dengan garam dan kiub pati ayam maggi.
biar mendidih sekejap kemudian tutup api
siap dihidang dengan bihun yang dicelur

Friday, 28 June 2013

Nasi Mandhi Arab : Semerbak Harum Baunya

Assalamualaikum,

Salam Jumaat, hari ni baru berkesempatan untuk mencuba nasi mandhi yang dah lama jadi igauan dikala aku buntu nak masak apa. Pergi pasar boleh pulak termenung nak beli apa untuk dimasak, sudahnya terfikir nak menerai masak nasi mandhi terus je beli daging + tulang dan beras basmathi sekilo. Bahan-bahan lain memang dah ada stok kat rumah, senang cerita.


ni tengah asapkan nasi, baunya bila bukak je tutup periuk masyaAllah harum semerbak satu dapur time tu jugak rasa nak makan nasi. aku masak nasi ni ikut resepi dari blog Amie's Little Kitchen, ikut sebiji-sebijik resepinya cuma tukar dari biri-biri ke tulang dan daging lembu. lain kali boleh cuba buat guna kambing pulak sebab en.suami peminat kambing sejati. sapa-sapa yang nak masak nasi mandhi ni boleh la cuba sendiri ya memang sedap dan menyelerakan. satu lagi nasi ni kalau kita makan memang tak muak sebab tak bubuh susu cuma guna stok rebusan daging je tu yang membuatkannya sedap selain dari rasa asap dari arang yang dibakar tu memang terbaek lah. Mari tengok resepi yang aku copy paste ni (malas nak tulis semula) boleh buat rujukan kemudian hari. Thanks to Amie's Little Kithcen.



Resepi Kambing Mandhi
Olahan Amie's Little Kithcen 

Bahan-bahan:
1 kg daging biri-biri - Amie potong lebih kurang 10cmx12cm setiap keping 
1/2 sudu teh ketumbar biji - tumbuk
1/2 sudu teh jintan manis kasar - tumbuk
1/2 sudu makan lada hitam - tumbuk
1 sudu teh All Spices
1 labu bawang besar- belah 4
7 ulas bawang putih - diketuk
3cm halia - diketuk
1-2 helai daun bay - Amie tak ada stok
1 sudu makan saffron - Amie rendam dalam 30ml air panas (Majalah RASA)
1 sudu makan serbuk kunyit (Majalah RASA)
garam secukup rasa - Amie tambah 1 sudu makan serbuk pati ayam Maggie
air secukupnya - Amie gunakan 1 liter air

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk / kuali.
2. Masukkan kesemua bahan di atas kecuali saffron dan serbuk kunyit.
3. Masak dengan api sederhana panas selama 1 jam setengah.
4. Keluarkan daging bebiri dan toskan. Ketepikan air rebusan daging bebiri untuk dijadikan sup.
5. Gaul daging bebiri dengan saffron dan juga serbuk kunyit. Jika kurang rasa, boleh tambah sedikit garam atau serbuk pati ayam.
6. Perap seketika dan bungkus di dalam foil kemudian bakar dalam ketuhar selama 1 jam. Mengikut Majalah RASA, daging hendaklah dibakar pada suhu 250'C tetapi Amie gunakan api sederhana panas sahaja.

 *resepi Amie guna kambing tapi aku guna daging dan tulang lembu untuk stok nasi dan supnya


Resepi : Nasi Mandhi
Sumber : Resepi Raidah
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan
3 camca besar minyak sapi
4 1/2 cawan air atau secukupnya
1 biji bawang besar ~ hiris halus
3 ulas bawang putih ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus btg mancis
1/3 cwn kismis
Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning
Garam secukup rasa.


Cara penyediaan nasi:
1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
2. Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.

3. Bila nasi kering, buat lubang ditengah nasi dan letakkan aluminium foil.  (Pada masa inilah Amie susun kepingan daging bebiri). Masukkan 1 sudu minyak (Amie gunakan minyak zaitun) dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2 minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
4. Buka semula tudung periuk dan keluarkan aluminium foil bersama arang tadi - Amie juga keluarkan daging bebiri.
5. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.

*nasi ni dah masuk dalam list nasi kegemaran anak-anak aku