Wednesday 25 May 2011

Ke Gambang

Assalamualaikum,

Dah beberapa hari tak sempat nak up date story kat blog ni sebab aku rasa letih satu badan. Lagipun line bband ni asyik nak putus2 je letih aku nak connect balik, tengah2 syok menaip tiba2 tak begerak rupanya dah offline sabor je aku. Susah2 kang aku mintak pasang wifi plak padan muka bband ni.

Hari Ahad ari tu aku pegi Gambang hantar anak buah masuk matrikulasi pahang. Rancangannya nak bertolak awal pagi dapatla merayap makan angin kat teluk cempedak tapi banyak pulak rancangan tergendala lewat petang baru gerak, nampak gayanya tak dapat le makan angin masuk angin jer la.



Sampai Gambang dah malam, tercari2 jugak kat mana letaknya pusat matrikulasi tu. Disebabkan dah malam nak cari tempat tido pun susah dah tak nampak kat mana hotel. Kalau ada pun di Gambang Resort mak oii... tak berbaloi kalau nak tido dah le nak check in lewat, paginya dah nak check out plak so terus la ke Kuantan mencari tempat tido. Di Kuantan banyak la hotel, cuci mata sikit keliling kuantan mencari tempat tido.



Terjumpa la satu tempat makan ala2 foodcourt, makanan kat situ banyak pilihan dan harga berpatutan. Memang lebih murah berbanding makan kat Klang. Anak aku layan keliling foodcourt tu sambil makan. Bab ni la yang aku paling tensen kalau makan kat luar diorang ni tak boleh nak duduk diam, mesti nak main sana sini. Letih aku nak kawal 2 org anak ni, perut lapar pun boleh jadi kenyang.

Pagi Isnin pegi gambang, anak buah kena mendaftar sebelum pukul 12. Disebabkan ramai orang nak mendaftar jalan masuk ke matrikulasi tu boleh jadi sesak kalah kolumpo. Udah le panas jalan pulak jem sabor jer la. Kereta suami aku ni alah dengan cuaca panas, aircond pun tak de rasa sejuk rasa macam duduk dalam oven jer.

Satu peel orang Malaysia ni yang aku tak paham, bila tentang urusan mengisi borang ke, bayaran apa2 ke suka nak tangguh2. Bila sampai masa baru la nak kelam kabut. Bukan apa masa aku menemankan anak buah aku ni mendaftar ada la beberapa budak ni bayaran yang disuruh bank in kan pun tak di bank in kan camane nak mendaftar tak paham atau saja buat2 tak paham. Dah tu ada jugak yang tak siap isi borang, itu ini tak lengkap, sabor jer aku tengok... nak kata spm tak pass tak jugak sebab dapat masuk matrik. Inilah mentaliti orang2 yang tak suka nak take serius pada sesetengah hal sampai menyusahkan orang lain. Mujur bukan aku jadi urusetia kalau tak sia2 kena sembur.



Dalam perjalanan balik kereta ni buat hal, fuhh bepeluh penumpang dalam kereta kepanasan. Mujur 2 askar tido kalau tak penat lagi aku nak mengawal diorang ni kat tengah2 jalan yang panas ni. Sampai rumah je semua orang pengsan kepenatan termasuk la aku. Kesian mak aku yang terjatuh masa nak lintas jalan kat depan hotel, entah macam mane tiba2 kaki terpelecok terus jatuh luka sebelah lutut, kaki sebelah lagi terseliuh. Tapi mak aku ni pandai cover tak sakit katanya tapi terhencot2 la juga berjalan. Mujur dalam kereta ada peti kecemasan boleh gak cuci dan tampal luka. Dapat satu tanda kenangan pegi Kuantan.

1 comment:

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina sampai pahang pun belum lagi.alah ciannya , mak ko terpelecok sakit tu.mesti menahan sakit dalam keretakan.