Wednesday, 3 August 2011

Melatih Anak Berpuasa

Assalamualaikum,

Sebagai seorang ibu aku cuba nak melatih anak pompuan aku yang berumur 5 tahun ni berpuasa, tapi rasa kesian plak aku tengok dia sampai kering bibir menahan puasa. Setakat ni dah 3 hari berpuasa belum sempurna lagi puasanya. Hari pertama puasa sedar2 habis baki nasi goreng sahur dibedalnya nak buat camana biar je la.

Hari kedua puasa dah pukul 4 petang tak menahan nak mintak susu, aku kesian tengok dia cam dah lembik satu badan terpaksa buatkan susu. Tak cukup susu air masak becawan-cawan dia minum hee... haus sangat la tu. Yang kelakar tu boleh dia kata nak sambung puasa lepas minum hee...

Hari ni hari ketiga puasa balik2 sekolah je terus cakap mama lapar la nak nasi, aku kata kat dia puasa tak boleh makan nasi sayang minum pun tak boleh tau. Aku suruh je anak aku buat homework dia sambil tengok 611 saluran kesukaan dia tu. Kalau rasa lapar along pegi la tido nanti petang kita pegi pasar beli kuih yang along suka ya, dia jawab ok. Dalam aku dok ingat2 kan dia puasa tak boleh makan dan minum dia boleh ambik serbuk popia horliks yang aku simpan. Katanya nak rasa je... heee geram betul aku dibuatnya, sabar je la.

Sekarang baru aku tau camane rasa susahnya nak melatih anak kecik berpuasa. Memang banyak betul dugaan nak melatih anak berpuasa, kalau dipaksa anak2 kecik ni berpuasa takut nanti dia curi2 makan pulak sama je cam tak puasa. Kalau dah tau dia curi2 makan tak kan nak senyap je takut nanti dia akan rasa perbuatannya betul dan jadi amalan pulak. Kita sebagai ibu2 ni kena la terangkan pada anak kecik ni tak baik curi2 makan time bulan puasa ni bedosa. Aku cakap kat anak aku kalau dah tak tahan sangat bagi tau mama, kalau boleh tahan puasa je... tak lama pun sekejap lagi nak berbuka dah. Penat gak nak melayan kerenah budak kecik belajar puasa ni asyik nak mintak air jer, sabar la jadi mama ni kan.

2 comments:

Cik Ina Do do Cheng said...

memang banyak dugaan melatih anak puasa, terutama budak lelaki.

ibh said...

Kesabaran tu perlu mully..Insyaalah usha ko akan berbaloi...Heee...Bagus la..didik..ajar dia puasa dari awal..Lama2 dia ok la tu..