Saturday 16 June 2012

Bubur Labu Berjagung ---> Teringat Pure Pumkin Flower

Assalamualaikum,


labu fresh from pokok labu yang ditanam sendiri, opps bukan aku yang tanam tapi mak yang tanam kat kampung. ambiknya dah lama tapi baru nak dimasak, apa yang aku suka tentang labu ni bukan apa walau kita simpan lama dia tak buruk tak macam buah lain. orang kata makan labu boleh buat otak jadi pintar betul ke cer google khasiat labu sendiri ya.



kikis-kikis kulit labu dah basuh. aku suka buat bubur labu  dengan kulit labu yang dikikis aje.



belah labu dan buang bijinya, kemudian potong kecik labu tu ya.



parut jagung dalam 4 tonggkol untuk buh dalam bubur labu



buh sekali labu dan jagung dalam periuk, pastu masuk santan, daun pandan, gula kabung ngan gula pasir.



masak bubur labu tu sampai labu empuk. sentiasa kacau supaya santan tak pecah minyak. aku buh jagung dalam bubur labu sebab jagung ada 4 tongkol aje kalau buat bubur jagung semata-mata nanti tak cukup, pandai aku kan nak bagi banyak bubur tu kik.kik.kik.



dah masak pun bubur labu berjagung aku, anak aku bila terbau aje terus tanya apa yang aku masak, sedapnya bau mama masak ni. bila aku cakap bubur jagung terus aje dia mintak semangkuk.



sebelum dapat makan bubur labu berjagung ni aku suh abang mandi dulu baru boleh makan, cepat2 abang pegi mandi dan pakai baju terus duduk kat meja nak makan bubur sedap ni. saja suruh mandi dulu sebab sementara abang mandi bubur dalam mangkuk tu takde la panas sangat senang dia nak makan.



PEACE YO!


Pure Pumkin Flower tajuk cerita korea yang aku suka tengok kat chanel ONE takde pulak ulangan cerita tu.

4 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

ehehhee... GL Slurpppp wahh labu dari kampung tu molek aje ekk.. mesti manis pulak buat pengat campur jagung.. patutlah abang laju je mandi hehee... abang encemm laa.. peace yo!

ibh_sue said...

Waduhh weh. . Sedapnya. Lama x melabu. Mmg sedap bwt pengat pun. Huuu

gerhana luka said...

kik.kik.kik melabu yg tak tahan tuh..

obat pemutih herbal alami said...

laaziiiz..