Friday 24 May 2013

Apple Crumble ala Celina

Assalamualaikum,

Jangan marah tajuk N3 aku ni ya, bukan resepi Celina pun saja nak up taffic keh.keh.keh. Masa cuti mengundi hari tu aku dah pun menerai apple crumble tapi menggunakan apple merah. Apple crumble menggunakan apple merah tak sesedap menggunakan apple hijau pada aku, mungkin sebab apple merah mempunyai rasa yang agak manis berbanding dengan apple hijau. Disebabkan tak puas hati dengan apple crumble tu kali ni aku buat plak menggunakan apple hijau, memang wallah sedapnya.


sebelum dibakar... nampak tamak je punya la banyak tabur crumble


panas tau baru keluar oven


makan dulu yang dalam bekas kecik ni.. anak aku yang besar suka makan crumblenya sebab sedap macam biskut nestum, si kecik aku plak suka applenya. macam2 reaksi diorang ni. Kalau letak ais krim mesti si abang plak yang suka makan ais krimnya.

Resepi apple crumble ni aku olah dari resepi Anna Olson yang femes kat Food Chanel tu.

Apple Crumble

untuk crumble
1/2 cup tepung
1/2 cup nestum
1/2 cup gula perang
1 sudu teh serbuk kayu manis (tak letak)
secubit garam
5 sudu besar unsalted butter
1/2 cup badam cincang

campur tepung, nestum, gula perang, garam dan butter. 
gaul-gaul guna hujung jari sampai jadi serbuk roti.
campurkan badam

intinya
4 biji apple hijau saiz besar
1/3 cup gula
parutan kulit dari sebiji limau sunkist beserta jusnya

buang kulit dan empulur apple pastu potong dadu.
masak apple bersama gula, parutan kulit limau dan jusnya. masak sampai agak2 lembut.
masukkan dalam loyang atau caserole pastu letak crumble atasnya. 
bakar dalam 30 minit dengan suhu 150 atau ikut oven masing2.

1 comment:

ibh_sue said...

Mmg masa tgk celina msk hr tu aku dah tringin nak bwt dah. Tp applenya ja blum beli. Ni tgk ko punya lak. Perh!!! X menahan. Nak buat jugak