Saturday, 30 April 2011

Udang Kertak

Udang kertak ni jadi kegemaran seisi keluarga kalau gi makan kat seafood. Dari suami sampai anak2 suka makan ape tidaknya isinya cukup manis kalah ketam la. Tapi camane tukang masak kat seafood tu masak ek sampai isi ketam tu cantik je bulat2, aku buat mesti isinya hancur bila digoreng...
Teringin punya pasal beli la udang kertak ni sekilo, harganya baru RM5.50 sekilo. Konon2 nak masak cam kat seafood tu udang kertak goreng dengan cili kering pehhh.. tak hingat sedap.
Haaaa... tapi bila dah siap masak tak de rupa isi udang kertak pun. Kuang... kuang..kuang... tapi rasanya sedap gak la cuma rupanye je x cantik cam kat seafood. Camane nak buat ek, takpe lain kali bila balik kampung lagi aku beli udang kertak tu  banyak2 pastu try masak ikut cara lain plak nak bagi jadi seketul seketul isinya. Kat kampung aku udang kertak ni murah je tak macam kat bandar ni mahal bebenor nak jumpa pun susah plak tu.

2 comments:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Terina kasih sudi follow akak. selamat datang ke dunia blog.

udang kertak sedap, tapi nak kopek kulit dari isinya kena ada cara, kalau tidak hancur. nengok kalau kat seafood tu pandai je dorang masak.

ibh said...

Pandai hang masak udang ni na..Haku setakat kawen ni..Kat rumah ni..baru sekali ja aku masak benda ni...Yang aku tau goreng ja...Tapi hampeh ja..isi lerai..hehhehehee
Beb!..apa2 pun..welcome to dunia blogger..heee